sobota, 14 czerwiec 2025 09:33

Assassin’s Creed Shadows - recenzja

Assassin’s Creed Assassin’s Creed Pixabay

Nowa część serii Assassin’s Creed osadzona w feudalnej Japonii to najbardziej ambitna produkcja Ubisoftu od lat. Czy wystarczy, by przywrócić zaufanie graczy?

 

Powrót Yasuke i Naoe w Japonii XVI wieku

Akcja Assassin’s Creed Shadows rozgrywa się w XVI-wiecznej Japonii, w okresie rozbicia feudalnego. Gracze kierują dwiema postaciami: legendarnym samurajem Yasuke i młodą shinobi o imieniu Naoe. Każda z postaci oferuje zupełnie inny styl rozgrywki – od bezpośrednich walk mieczem po skradanie się w cieniu.

Świat gry został podzielony na cztery pory roku, z dynamiczną pogodą, cyklem dnia i nocy oraz systemem zmian środowiska. Roślinność reaguje na wiatr, zwierzęta uciekają przed graczem, a błoto i śnieg zostawiają trwałe ślady. Ubisoft wprowadził też system pór roku z przejściami między etapami – np. od pierwszego śniegu po głęboki lód zimy.

Stabilność techniczna i porównanie z wcześniejszymi tytułami

Assassin’s Creed Shadows działa płynnie zarówno na Xbox Series X, jak i PlayStation 5. Wersja na PC oferuje rozbudowane ustawienia graficzne, wsparcie dla ultrapanoramicznych monitorów, nielimitowaną liczbę klatek na sekundę i obsługę technologii AMD FidelityFX, NVIDIA DLSS oraz Intel XeSS.

W porównaniu do wcześniejszych premier Ubisoftu – jak Assassin’s Creed Unity czy Far Cry 6 – nowy tytuł wyróżnia się stabilnością i jakością wykonania już w dniu premiery. Problemy takie jak zawieszanie gry czy poważne błędy zostały ograniczone do minimum. Pomimo kilku błędów graficznych (np. w animacjach tkanin) i trzech awarii, agresywny system autozapisu pozwalał uniknąć strat w postępie.

GraRok premieryProblemy techniczneStabilność po premierze
Unity 2014 liczne błędy graficzne poprawiona po miesiącach
Valhalla 2020 przeciętna optymalizacja dobra po łatkach
Shadows 2025 drobne błędy, 3 crashe stabilna od premiery

Czy Assasins Creed pomoże Ubisoft

Najczęstsze błędy, które zauważono po premierze

  • Glitche animacji postaci i ubrań – pojawiają się sporadycznie w przerywnikach filmowych.
  • Losowe zawieszenia gry – zdarzyły się 3 razy podczas 112 godzin testów.
  • Drobne błędy w oświetleniu – np. migające cienie w gęstym lesie.
  • Nieprecyzyjne kolizje z otoczeniem – postać przechodząca przez niektóre elementy otoczenia.
  • Brak lokalnych podpowiedzi w interfejsie – w niektórych wersjach językowych.

Mimo powyższych problemów, Assassin’s Creed Shadows uchodzi za najlepiej zoptymalizowaną grę Ubisoftu ostatnich lat.

Co warto zapamiętać

  • Premiera odbyła się 20 marca 2025 roku na PS5, Xbox Series X/S i PC.
  • Bohaterowie to Yasuke i Naoe – reprezentują różne style walki i filozofię działania.
  • Świat gry obejmuje zmienne pory roku, pogodę i cykl dnia i nocy.
  • AC Shadows przewyższa Valhallę pod względem grafiki i stabilności.
  • Gra otrzyma dodatek Claws of Awaji jeszcze w 2025 roku.
  • Lokalne testy z Poznania wspierają jakość tłumaczenia i interfejsu.

Glosariusz pojęć

  • RPG – gatunek gier, w których gracz wciela się w postać i rozwija ją przez wybory, walkę i eksplorację.
  • DLSS – technologia firmy NVIDIA zwiększająca liczbę klatek na sekundę przy zachowaniu jakości obrazu.
  • Samuraj – wojownik japoński przestrzegający kodeksu bushido, ważny element kultury Japonii.
  • Ubisoft – francuskie studio gier odpowiedzialne za serię Assassin’s Creed, Far Cry, Watch Dogs i inne.
  • FidelityFX – otwarta technologia AMD umożliwiająca poprawę jakości grafiki i wydajności w grach.
  • Intel XeSS – rozwiązanie podobne do DLSS, opracowane przez firmę Intel.