Powrót Yasuke i Naoe w Japonii XVI wieku
Akcja Assassin’s Creed Shadows rozgrywa się w XVI-wiecznej Japonii, w okresie rozbicia feudalnego. Gracze kierują dwiema postaciami: legendarnym samurajem Yasuke i młodą shinobi o imieniu Naoe. Każda z postaci oferuje zupełnie inny styl rozgrywki – od bezpośrednich walk mieczem po skradanie się w cieniu.
Świat gry został podzielony na cztery pory roku, z dynamiczną pogodą, cyklem dnia i nocy oraz systemem zmian środowiska. Roślinność reaguje na wiatr, zwierzęta uciekają przed graczem, a błoto i śnieg zostawiają trwałe ślady. Ubisoft wprowadził też system pór roku z przejściami między etapami – np. od pierwszego śniegu po głęboki lód zimy.
Stabilność techniczna i porównanie z wcześniejszymi tytułami
Assassin’s Creed Shadows działa płynnie zarówno na Xbox Series X, jak i PlayStation 5. Wersja na PC oferuje rozbudowane ustawienia graficzne, wsparcie dla ultrapanoramicznych monitorów, nielimitowaną liczbę klatek na sekundę i obsługę technologii AMD FidelityFX, NVIDIA DLSS oraz Intel XeSS.
W porównaniu do wcześniejszych premier Ubisoftu – jak Assassin’s Creed Unity czy Far Cry 6 – nowy tytuł wyróżnia się stabilnością i jakością wykonania już w dniu premiery. Problemy takie jak zawieszanie gry czy poważne błędy zostały ograniczone do minimum. Pomimo kilku błędów graficznych (np. w animacjach tkanin) i trzech awarii, agresywny system autozapisu pozwalał uniknąć strat w postępie.
Gra | Rok premiery | Problemy techniczne | Stabilność po premierze |
---|---|---|---|
Unity | 2014 | liczne błędy graficzne | poprawiona po miesiącach |
Valhalla | 2020 | przeciętna optymalizacja | dobra po łatkach |
Shadows | 2025 | drobne błędy, 3 crashe | stabilna od premiery |
Najczęstsze błędy, które zauważono po premierze
- Glitche animacji postaci i ubrań – pojawiają się sporadycznie w przerywnikach filmowych.
- Losowe zawieszenia gry – zdarzyły się 3 razy podczas 112 godzin testów.
- Drobne błędy w oświetleniu – np. migające cienie w gęstym lesie.
- Nieprecyzyjne kolizje z otoczeniem – postać przechodząca przez niektóre elementy otoczenia.
- Brak lokalnych podpowiedzi w interfejsie – w niektórych wersjach językowych.
Mimo powyższych problemów, Assassin’s Creed Shadows uchodzi za najlepiej zoptymalizowaną grę Ubisoftu ostatnich lat.
Co warto zapamiętać
- Premiera odbyła się 20 marca 2025 roku na PS5, Xbox Series X/S i PC.
- Bohaterowie to Yasuke i Naoe – reprezentują różne style walki i filozofię działania.
- Świat gry obejmuje zmienne pory roku, pogodę i cykl dnia i nocy.
- AC Shadows przewyższa Valhallę pod względem grafiki i stabilności.
- Gra otrzyma dodatek Claws of Awaji jeszcze w 2025 roku.
- Lokalne testy z Poznania wspierają jakość tłumaczenia i interfejsu.
Glosariusz pojęć
- RPG – gatunek gier, w których gracz wciela się w postać i rozwija ją przez wybory, walkę i eksplorację.
- DLSS – technologia firmy NVIDIA zwiększająca liczbę klatek na sekundę przy zachowaniu jakości obrazu.
- Samuraj – wojownik japoński przestrzegający kodeksu bushido, ważny element kultury Japonii.
- Ubisoft – francuskie studio gier odpowiedzialne za serię Assassin’s Creed, Far Cry, Watch Dogs i inne.
- FidelityFX – otwarta technologia AMD umożliwiająca poprawę jakości grafiki i wydajności w grach.
- Intel XeSS – rozwiązanie podobne do DLSS, opracowane przez firmę Intel.