piątek, 25 lipiec 2025 20:49

Borderlands 4 wprowadza nowy świat, nowe mechaniki i nadzieję na powrót na szczyt

Borderlands 4 Borderlands 4 Fot: https://www.youtube.com/@BorderlandsGame

Seria Borderlands od lat budzi emocje wśród fanów gier akcji i łupów. Tym razem twórcy z Gearbox Software podejmują wyzwanie – nie tylko kontynuować sukces, lecz odzyskać pozycję lidera wśród looter shooterów. Borderlands 4 ma być nie tylko kolejnym rozdziałem w historii serii, ale także próbą jej redefinicji poprzez nowe środowisko, głębszą narrację i świeżą mechanikę. Wersja demonstracyjna już teraz pokazuje, że zmiany są ambitne i znaczące.

Spis treści:

 

Nowa planeta Kairos i władza Czasomierza

Akcja Borderlands 4 nie toczy się już na Pandorze, lecz na nowej planecie Kairos kontrolowanej przez nieśmiertelnego Czasomierza. To cybernetyczny władca, który steruje ludnością przy pomocy implantów.

W wyniku wydarzeń z poprzednich części system ten zaczyna się kruszyć, a Kairos pogrąża się w chaosie. Twórcy zdecydowali się na zmianę miejsca akcji, by dać sobie przestrzeń do świeżego startu narracyjnego.

Nowy system ruchu z hakiem i pływaniem

Borderlands 4 oferuje aż pięć nowych sposobów poruszania się: podwójny skok, ślizg, szybowanie, pływanie oraz użycie haka wspinaczkowego. To zwiększa dynamikę i wpływa na styl walki.

  • Skok podwójny ułatwia omijanie przeszkód.
  • Szybowanie pozwala zdominować walkę z wysokości.
  • Hak otwiera nowe ścieżki podejścia i ucieczki.
  • Pływanie umożliwia eksplorację niedostępnych wcześniej lokacji.

Tak rozbudowany system ruchu stanowi znaczący kontrast wobec poprzednich części i czyni mapy bardziej wertykalnymi.

Nowi producenci broni i arsenał Porządku

W grze pojawiają się nowi producenci broni, tacy jak Ripper i Daedelus, oferujący oryginalne podejście do uzbrojenia. Ripper wymaga rozkręcenia broni przed oddaniem strzału, a Daedelus umożliwia zmianę rodzaju amunicji.

Seria Porządek to nowa linia broni z trybem alternatywnym – np. pistolet wytwarzający pole grawitacyjne. W połączeniu z dynamicznym ruchem daje to wiele taktycznych możliwości.

Repkity i budowanie stylu walki

Repkity to aktywne przedmioty lecznicze, które poza regeneracją zdrowia mogą wywoływać efekty specjalne – jak wybuch lodowy lub atak obszarowy. Użytkownik decyduje, czy wybrać bezpieczeństwo, czy ryzyko z premią ofensywną.

To mechanika, która zachęca do eksperymentów i pozwala budować indywidualny styl gry. Gracz wybiera nie tylko broń, ale i sposób podejścia do starć.

Vex i Rafa – nowe postacie i ich zdolności

Vex to syrena przyzywająca pomocników, a Rafa to technologiczny żołnierz z gadżetami bojowymi. Każda z postaci ma unikalne drzewka umiejętności i styl gry.

  • Vex wspiera walkę na dystans z pomocą sojuszników.
  • Rafa dominuje w zwarciu i może oddzielać wieżyczki, tworząc stacjonarne punkty ostrzału.

Już na wczesnym etapie rozgrywki można poczuć się jak pełnoprawna maszyna bojowa.

Bossowie i nowe wyzwania mechaniczne

Wersja demonstracyjna zaprezentowała bossa z najbardziej złożoną mechaniką w historii serii. To zapowiedź bardziej wymagających starć w pełnej wersji.

Gracz wciąż może eksplorować lochy, zbierać kolorowy loot i przyzywać pojazdy bez ograniczeń lokalizacyjnych. Eksplozje łupów i mocne pojedynki z bossami pozostały na swoim miejscu.

Odniesienia do innych produkcji

W strukturze eksploracji i swobodzie poruszania się czuć lekki klimat Wheel World. Choć to zupełnie inny gatunek, sposób podróży i rytm gry są porównywalne.

Z kolei brutalne tempo walki i satysfakcja z likwidowania przeciwników przywołują skojarzenia z Killing Floor 3, gdzie intensywność także odgrywa kluczową rolę.

Borderlands 4 ma szansę nie tylko wrócić na szczyt, ale też pokazać, jak może wyglądać nowoczesna forma gry lootera. Wiele zależy od końcowej zawartości i balansu, ale kierunek zmian jest wyraźny.

Stwórz własny, unikalny artykuł, który nie jest kopią ani przeróbą cudzych tekstów – działaj legalnie.