czwartek, 26 czerwiec 2025 13:57

Clair Obscur: Expedition 33 - Lepszych grafik nigdzie nie znajdziesz

Widoki tej gry są wręcz majestatyczne Widoki tej gry są wręcz majestatyczne Fot: Youtube.com/@PlayStation

Francuskie studio Sandfall Interactive stworzyło jeden z najbardziej niezwykłych tytułów 2025 roku. Clair Obscur: Expedition 33 to gra fabularna, która łączy klasyczną mechanikę turową z wymagającą dynamiką walk w czasie rzeczywistym. Jej styl wizualny, fabularna głębia i nowatorskie podejście do systemów rozwoju postaci sprawiają, że wyróżnia się na tle tegorocznych premier. Produkcja pojawiła się 24 kwietnia na komputery osobiste oraz konsole nowej generacji.

 

Spis treści:

Data premiery oraz debiut Sandfall Interactive

Clair Obscur: Expedition 33 miało swoją światową premierę 24 kwietnia 2025 roku. Produkcja ukazała się na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series. Studio Sandfall Interactive to niewielki zespół z Francji, na czele którego stoi Guillaume Broche. Gra wykorzystuje silnik Unreal Engine 5.

Twórcy stworzyli świat inspirowany kulturą francuską, w którym wszystkie elementy – od scenografii po kostiumy – współgrają z unikalnym stylem narracji. Ten tytuł wyraźnie pokazuje, że niewielkie studio może konkurować jakością z największymi grami klasy AAA.

Rytuał Gommage i rola Pani Malarz w świecie gry

Akcja rozgrywa się w mieście Lumière, gdzie życie mieszkańców wyznacza tajemniczy rytuał. Co roku Pani Malarz zapisuje na monolicie liczbę – osoby, których wiek jej odpowiada, zostają wymazane z rzeczywistości. To zjawisko znane jest jako Gommage. W roku, w którym rozpoczyna się fabuła, granicą staje się liczba 33.

Władze miasta wysyłają grupę badawczą, nazwaną Ekspedycją 33, której zadaniem jest dotarcie do źródła zagrożenia i próba powstrzymania cyklicznego unicestwienia. W skład drużyny wchodzą Gustave, Maelle, Lune, Sciel, Verso, Monoco i wspierająca ich Esquie.

  • Gommage – rytuał wymazywania z życia
  • Monolit – obiekt z roczną liczbą wyroku
  • Pani Malarz – odpowiedzialna za powtarzający się kataklizm

Walki turowe z elementami akcji i systemem uników

Mechanika walk w Clair Obscur łączy klasyczne systemy znane z gier turowych z aktywną obroną, opartą na szybkich reakcjach. Gracze muszą wykonać uniki lub parowania, aby zmniejszyć obrażenia i aktywować kontrataki. System działa podobnie jak w tytułach akcji i wymaga dużego wyczucia czasu.

Każda umiejętność postaci może zostać wzmocniona poprzez szybkie naciśnięcie odpowiedniego przycisku – to rozwiązanie przypomina elementy gier takich jak Papierowy Mario lub Persona.

Mechanika pozwala na:

  • Precyzyjne parowanie całych kombinacji przeciwnika
  • Uniki oparte na wzorcach ataku Nevronów
  • Kombinacje ciosów powiązane z rytmem QTE

Porównanie tej walki z innymi nowoczesnymi systemami warto uzupełnić o analizę tytułu The Alters, gdzie decyzje gracza również mają istotny wpływ na przetrwanie w nietypowym środowisku.

Dwoje bohaterow staje twarza w twarz z mistycznym olbrzymem w surrealistycznym, blekitnym lesie podczas wyprawy w grze Clair Obscur.
Expedition 33 - Fot: Youtube.com/@PlayStation

Drużyna Gustave i unikalne zdolności członków ekspedycji

Każda postać w grze posiada unikalne drzewko umiejętności, które pozwala na tworzenie złożonych i dopasowanych do stylu gracza strategii. Maelle walczy jako szermierzka z trzema stylami. Sciel używa kart do przewidywania wydarzeń. Lune jest magiem. Gustave gromadzi siłę w pasku Przeciążenia. Verso zdobywa premie za kolejne ataki. Monoco potrafi przyjmować cechy pokonanych wrogów.

System rozwoju pozwala zmieniać role postaci – od obronnych po ofensywne – co daje dużą elastyczność. Na przykład Sciel może oddać swoją turę, aby zwiększyć punkty akcji Maelle. To pozwala jej nieprzerwanie zadawać obrażenia i wzmacniać drużynę.

Budowanie zespołu przypomina model znany z niektórych klasyków gatunku, takich jak Dune: Przebudzenie, gdzie różnorodność ról w drużynie decyduje o przetrwaniu i sukcesie.

Sprzedaż, uznanie i wpływ na francuską popkulturę

Clair Obscur: Expedition 33 sprzedało się w liczbie 3,3 miliona egzemplarzy w ciągu pierwszych 33 dni od premiery. W pierwsze 3 dni osiągnięto wynik 1 miliona kopii. Po 12 dniach – 2 miliony. Tytuł uzyskał wysokie oceny na platformach Metacritic i OpenCritic.

Gra zyskała uznanie wśród twórców i polityków – jej twórcy zostali wyróżnieni przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona. Produkcja wywołała także duże zainteresowanie środowisk akademickich związanych z narracją interaktywną i sztuką cyfrową.

MiaraWartość
Data premiery 24 kwietnia 2025
Sprzedaż w 3 dni 1 000 000 egzemplarzy
Sprzedaż w 12 dni 2 000 000 egzemplarzy
Sprzedaż w 33 dni 3 300 000 egzemplarzy
Silnik Unreal Engine 5
Liczba postaci grywalnych 7

Słownik pojęć

  • Gommage – rytuał wymazywania ludzi z rzeczywistości przez Panią Malarz. Dotyczy osób w wieku odpowiadającym liczbie zapisanej na monolicie.
  • Pani Malarz – tajemnicza postać kontrolująca losy mieszkańców Lumière. Jej decyzje prowadzą do śmierci setek ludzi rocznie.
  • Ekspedycja 33 – grupa bohaterów wysłana, by odkryć prawdę o rytuale Gommage i powstrzymać Panią Malarz.
  • Gustave – lider drużyny, korzystający z paska Przeciążenia. Łączy rolę wojownika i taktyka.
  • Sciel – taktyczna postać używająca kart losu do przewidywania wydarzeń i wspierania drużyny.
  • Verso – członek ekspedycji specjalizujący się w ciosach łańcuchowych. Premie za kolejne trafienia.
  • QTE (Quick Time Events) – mechanika szybkich reakcji gracza podczas akcji. W Clair Obscur wykorzystywana do wzmacniania ataków i obrony.
  • Unreal Engine 5 – zaawansowany silnik graficzny wykorzystany do stworzenia gry. Odpowiada za realistyczną grafikę i oświetlenie.
  • Turowa walka – system bitewny, w którym gracze wykonują akcje na zmianę. W tej grze wzbogacony o aktywne uniki i parowania.
  • Lumière – fikcyjne miasto inspirowane architekturą i kulturą Francji. Główne miejsce akcji gry.
  • Monolit – kamienna tablica, na której Pani Malarz zapisuje wiek ofiar przeznaczonych do Gommage.
  • Esquie – wspierająca drużynę postać NPC, niegrywalna, zapewniająca wsparcie narracyjne i techniczne.