środa, 02 lipiec 2025 20:24

Metaphor: ReFantazio – RPG o królestwie na krawędzi i ludziach bez głosu

Metaphor: ReFantazio Metaphor: ReFantazio Fot: Youtube.com/@IGN

Gry RPG często przenoszą nas do alternatywnych światów, ale rzadko mówią tak dobitnie o naszym własnym. Metaphor ReFantazio to opowieść o walce o władzę, o nadziei w czasach kryzysu i o tym, jak działa społeczeństwo zbudowane na nierównościach. Produkcja studia Atlus wykorzystuje znane mechaniki z gier Persona i Shin Megami Tensei, ale zmienia ich wydźwięk i rytm. To historia o społeczeństwie pogrążonym w chaosie po śmierci króla, gdzie każdy dzień ma znaczenie, a zaufanie innych staje się najważniejszą walutą.

 

Spis treści:

Królestwo Euchronia i walka o tron jako serce fabuły

Gracz wciela się w anonimowego bohatera, który zostaje wciągnięty w magiczne wybory po nagłej śmierci władcy królestwa Euchronia. Syn króla zapada w śpiączkę z powodu klątwy, a w kraju rozpoczyna się kampania wyborcza o nowy tron. To nie jest typowa walka dobra ze złem – każdy kandydat reprezentuje inne interesy, a decyzje gracza kształtują losy społeczeństwa. Fabuła łączy w sobie dramat polityczny z motywami społecznymi: ubóstwem, rasizmem i religijnym fanatyzmem.

Scena z gry Metaphor ReFantazio przedstawia bohatera stojacego naprzeciw tajemniczego rycerza w jasnym plaszczowym stroju, w koscielnej sali pelnej cienia.
Metaphor ReFantazio - Fot: Youtube.com/@IGN

Relacje i cnoty w systemie społecznym gry

System relacji został rozwinięty względem Persony – gracz zdobywa zaufanie różnych postaci, jednocześnie rozwijając tak zwane cnoty królewskie. Dzięki temu każda decyzja wpływa nie tylko na fabułę, ale i mechanikę rozgrywki. Cnoty – takie jak Odwaga czy Mądrość – pozwalają otwierać nowe opcje dialogowe i wpływać na przebieg wydarzeń. Z kolei więzi z postaciami to nie tylko dodatki fabularne – reprezentują realne problemy społeczne i etyczne, z którymi zmaga się świat gry.

Gauntlet Runner i zarządzanie czasem podróży

Główną bazą gracza jest Gauntlet Runner – steampunkowy statek na mechanicznych nogach, który pełni funkcję centrum logistycznego i narracyjnego. Przemieszczając się nim po świecie, gracz zarządza czasem – każda akcja zabiera dzień z kalendarza wyborczego. Czas to zasób, który trzeba planować: eksploracje, zadania poboczne, rozwijanie relacji, szkolenie umiejętności. Brak tu typowego „grindu”, każda decyzja ma konsekwencje.

Walka i Archetypy z elementami syntezy

System walki oparty na turach rozwija klasyczne rozwiązania z gier SMT i Persona, ale wprowadza pełną elastyczność klas dzięki systemowi Archetypów. Każda postać może przyjąć dowolny Archetyp (czyli klasę), a zdobyte umiejętności można przenosić między rolami. Wprowadzenie tzw. ataków syntezy pozwala łączyć siły postaci i tworzyć złożone kombinacje strategiczne. Mechanika nie tylko urozmaica walkę, ale także buduje głębię taktyczną.

Wyjątkowo ciekawym zabiegiem jest możliwość pokonania słabszych przeciwników bez konieczności wchodzenia w turę – skraca to czas gry i pozwala skupić się na strategicznych potyczkach.

Styl graficzny i oprawa muzyczna Shoji Meguro

Gra charakteryzuje się unikalną oprawą artystyczną inspirowaną średniowiecznymi dziełami malarskimi oraz dynamiczną ścieżką dźwiękową autorstwa Shoji Meguro. Styl wizualny bazuje na groteskowej estetyce – w tym odniesieniach do „Ogrodu rozkoszy ziemskich” Boscha. Niektóre bossy zostały bezpośrednio zainspirowane tą ikonografią. Muzyka natomiast łączy orkiestrę, operę i nowoczesne motywy, tworząc niezapomnianą atmosferę. To właśnie dzięki tej warstwie artystycznej gra przypomina wizualnie takie tytuły jak Blue Prince, również eksplorujący tematykę labiryntu i groteski w estetyce baśniowej.

Przesłanie społeczne i polityczne gry

Metaphor ReFantazio to gra z jasno określonym przesłaniem: świat nie zmieni się sam – potrzebna jest odwaga, współpraca i gotowość do działania. Historia dotyka religii jako instytucji, która może być źródłem dobra, ale też łatwym narzędziem dla tyranów. Gra pokazuje, jak społeczeństwa są manipulowane przez strach i jak trudne jest zachowanie niezależności w systemie politycznym. Pod tym względem gra przypomina w swojej wymowie takie produkcje jak Dune: Awakening, gdzie polityka i społeczne napięcia są równie ważne jak sama akcja.

Słownik pojęć

  • Gauntlet Runner – steampunkowy pojazd gracza, który służy jako baza operacyjna i środek transportu.
  • Archetypy – system klas postaci, pozwalający na dowolną konfigurację ról i umiejętności.
  • Synteza – specjalna mechanika łączenia zdolności kilku postaci w jeden potężny atak taktyczny.
  • Cnoty królewskie – statystyki reprezentujące cechy moralne gracza, które wpływają na fabułę i wybory.
  • Wybory euchrońskie – magiczny proces wyłaniania władcy, w którym bierze udział główny bohater.