środa, 20 lipiec 2022 13:11

Skąd wziąć pomysł na książkę?

książka - skąd wziąć pomysł na napisanie jednej? książka - skąd wziąć pomysł na napisanie jednej? fot:pixabay

Paradoksalnie- nie ma nic pomysłowego i nowego w samym wymyślaniu pomysłów. Po prostu warto wiedzieć, skąd je brać- wtedy napływają same. Twoje pomysły zaczynają się od Ciebie. Kiedy myślisz o tym, co lubisz, o swoich przeszłych doświadczeniach i wiedzy, masz zagwarantowaną regularną fontannę pomysłów.

 

Włączmy zatem tę fontannę!

Wykonując poniższe ćwiczenia, szybko je przepracuj. Nie daj się ugrzęznąć. Zrób je tak szybko, jak możesz, a potem idź i zrób coś innego przez kilka godzin, aby idee zapanowały i bulgotały w twojej podświadomości.

Kiedy wrócisz, przeczytaj wygenerowane pomysły i dodaj je, czytając swoje listy. Nie odrzucaj żadnych pomysłów na tym etapie. Dzieje się tak, ponieważ droga do genialnego, fantastycznego pomysłu polega na lekkim przekręceniu pomysłu, odwróceniu go lub połączeniu kilku pomysłów w nowy.

Wyszukiwanie pomysłów ostrzega twoją podświadomość, że pomysły są dla ciebie ważne. W ciągu najbliższych kilku dni możesz otrzymać zachętę do pomysłu, który brzmi: „Zapisz mnie”. Zrób to od razu, nawet jeśli jesteś w środku prysznica lub jedziesz autostradą. (Jeśli prowadzisz samochód, zatrzymaj się.) Zapisz ten pomysł, ponieważ nawet jeśli masz stuprocentową pewność, że nigdy w tym życiu nie zapomnisz tego niesamowitego pomysłu, który właśnie miałeś, uwierz mi, zapomnisz go. Zapisz to, zawsze.

Kiedy pozostajesz czujny na ideę unoszącą się w zakamarkach twojej świadomości, nigdy nie będziesz bez książki bulgoczącej. W ten sposób zamieniasz swoją pierwszą książkę w długą serię książek.

Pierwszy generator pomysłów: w czym jesteś dobry

Zrób listę 20 rzeczy, w których jesteś dobry. Nie myśl o tym zbyt mocno. Może jesteś dobry w kupowaniu prezentów dla ludzi — masz smykałkę do wybierania odpowiedniego prezentu. Może jesteś dobrym kucharzem, dobrym rodzicem, dobrym pływakiem lub dobrym tenisistą. A może byłeś dobry w jednej lub kilku z tych rzeczy. Na przykład: dorastałem z końmi i przez wiele lat posiadałem konie. Jestem dobry z końmi i dobrym jeźdźcem. Gdybym zobaczył lukę w rynku na książkę o koniach, czułbym się swobodnie, pisząc tę książkę.
Masz pomysł. Wymień co najmniej 20 rzeczy, w których jesteś dobry lub byłeś dobry w przeszłości. Na przykład, jeśli wiesz, że jesteś doskonałym ogrodnikiem, mimo że mieszkasz teraz w mieszkaniu, wpisz „ogrodnictwo”.

Generator pomysłów drugi: Twoje przeszłe doświadczenia


Doświadczenia się sprzedają. Jeśli zostałeś uprowadzony przez małych zielonych ludzików z Marsa, to jest to książka. Jeśli jesteś bigamistą, to jest to książka. Ludzie pisali książki o swoich chorobach (patrz od wyzwania do okazji poniżej), swoich nałogach i swoich zwierzętach. Przejrzyj listy bestsellerów, aby zobaczyć, o jakich osobistych doświadczeniach piszą ludzie.
Oto miejsce, w którym podążasz ścieżką wspomnień. Jeśli masz dwadzieścia kilka lat, będzie to krótki spacer. Jeśli masz czterdzieści lub więcej lat, będzie to wędrówka. Nie daj się zwieść temu, wymień 20 doświadczeń, które miałeś na myśli. Najłatwiejszym sposobem na wymyślenie doświadczeń jest cofnięcie się przez etapy swojego życia lub dekady. Ponownie, nie zajmuj się tym zbyt długo. Ustaw sobie limit czasu --- wystarczy dziesięć minut.

Generator pomysłów trzeci: Twoja wiedza

Co wiesz? Zacznij od sporządzenia listy wszystkich przedmiotów, z których byłeś dobry w szkole. Następnie wypisz wszystkie prace, które miałeś – tak, liczy się praca w niepełnym wymiarze godzin.
Wymień również:
• Twoje hobby. Czy jesteś zapalonym hodowcą Chihuahua? Czy pikujesz? Robić zdjęcia?
• Twoja obecna praca. Czego uczysz się w swojej pracy, za naukę innych ludzi?
• Miejsca, w których mieszkałeś. Twoje rodzinne miasto może być dla Ciebie nudne, ale przewodniki dobrze się sprzedają.
• Twoje drzewo genealogiczne. O jakiej szczególnej wiedzy mają Twoi najbliżsi i najbliżsi, o której mógłbyś napisać?
Poświęć około dziesięciu minut na zapisanie tylu tematów, na ile masz wiedzę.


Generator pomysłów Cztery: To, co lubisz najbardziej

Sławna szefowa kuchni, Nigella Lawson, swobodnie przyznaje, że gotuje, bo uwielbia jeść. Nigella zamieniła swoją miłość do jedzenia w karierę. Regularnie wydaje bestsellerowe książki. (Jej przepisy na czekoladę są genialne.) Co kochasz? Pisano o wyprzedażach garażowych, kosmetykach, samochodach, wakacjach. Jeśli coś kochasz, są szanse, że tysiące, a może miliony innych też to pokochają.
Oglądaj gazety i zwracaj uwagę na aktualne trendy. Albo jeszcze lepiej, posłuchaj, o czym mówią twoje dzieci lub proszą cię o zakup dla nich. Dzieci mają tendencję do doskonalenia tego, co się dzieje.
Pamiętaj, że Twoja książka dotrze do księgarni po około dwóch latach. Dlatego aktualnie gorące tematy na listach bestsellerów mogą być przestarzałe, zanim Twoja książka trafi do sklepów. Nie oznacza to oczywiście, że nie możesz pisać o odwiecznych faworytach, takich jak pieniądze i ćwiczenia. Te tematy nigdy nie tracą popularności, a nowy zwrot w jednym z nich to zawsze pewny zakład.
Ideą pisania o tym, co lubisz, jest to, że wniesiesz pasję i entuzjazm do swojego tematu. Entuzjazm jest koniecznością.